Bewegen als basis om te kunnen leren
Leren doe je met je lijf door te bewegen en drie rondjes rennen om de school is niet voldoende. Van bewegen word je blij, je krijgt er energie van en je hersenen krijgen meer zuurstof. Een prima basis om verantwoord les te geven dus. Je motorische ontwikkeling is de voorwaarde om te kunnen leren.
Veel spelen en bewegen zorgt ervoor dat de linker- en de rechterhersenhelft beter samenwerken. Dan kun je beter automatiseren en sla je dingen beter op. Kinderen ontdekken ook met hun lijf en dat geldt niet alleen voor kleuters. Bij ons op school doen wij daar veel mee. Letters kleien en werken met ritmes zijn daar voorbeelden van. Ook laten we kinderen liggend op hun buik lezen.
Sociaal-emotioneel levert het ook veel op. Door hun lijf te gebruiken leren kinderen letterlijk remmen en hun grenzen aangeven. Het geeft een fijne sfeer in de school. Dat is het effect van meer bewegen. Het is gewoon superleuk om te doen, want het sluit aan bij de ontwikkeling van het kind.
Je ziet het bewegend leren overal terug: in de lessen, op het schoolplein en ook op de gang. Als je weet waar je op moet letten, kijk je anders naar een kind en sluit je beter aan op wat een kind nodig heeft.